All Kadra Kursy
Logo IT Girls

IT Girls

IT Girls to projekt realizowany wspólnie przez SAP Labs Gliwice oraz Fundację Media 3.0. Zapraszamy dziewczyny uczęszczające do szkół średnich w Gliwicach i okolicach do udziału w bezpłatnych spotkaniach na temat pracy w branży IT!

 

 

Jak praca w IT wygląda na co dzień? Jakie studia najlepiej skończyć, żeby się do niej przygotować? Czy IT to wciąż jeszcze “męska branża”?

Pierwsze spotkanie pt. “Dziewczyny w IT – fakty i mity” odbędzie się w środę 19 października o godz. 16:00 w formule online – będzie to transmisja live na fanpage Fundacji Media 3.0. Zapraszamy wszystkich chętnych! Kolejne spotkania będziemy organizować stacjonarnie w biurze Fundacji w Gliwicach – średnio raz w miesiącu.

Sprawdźcie szczegóły, tematy kolejnych spotkań i zgłoście się do udziału w projekcie – liczba uczestników ograniczona! Więcej informacji

NowaAkademia

Nowa Akademia

Nowa Akademia to program realizowany wspólnie przez Fundację Media 3.0 oraz firmę HP Inc. W ramach programu powstała bezpłatna platforma z kursami dla uczniów i nauczycieli. Aktualnie na stronie nowaakademia.org można znaleźć 14 kursów. Oferta jest stale rozwijana.

 

NowaAkademia

 

Kursy odpowiadają na konkretne zagadnienia z podstawy programowej nauczania dla szkół średnich oraz ostatnich klas szkół podstawowych. Nauczyciele mogą realizować kursy z uczniami w trakcie lekcji, każdy zainteresowany może też wziąć w nich udział w dowolnym czasie samodzielnie.

Dla uczniów i nauczycieli dostępnych jest 14 kursów w takich tematach jak:
– biznes i marketing,
– ochrona środowiska,
– przetwarzanie danych,
– druk 3D,
– programowanie.

Co wyróżnia kursy Nowej Akademii? Ich wspólną cechą jest interdyscyplinarność i aktywizacja uczestników. Przykładowo, podczas kursu z przetwarzania danych uczniowie pobierają ze strony GUS informację o powierzchni lasów w swojej miejscowości, a następnie liczą, ile CO2 lasy te pochłonęły w przeciągu ostatnich lat. Dzięki takiemu podejściu uczniowie poszerzają swoją wiedzę, realizują ciekawe projekty, zwiększa się także ich świadomość obywatelska.

Poza kursami na platformie znajdują się artykuły związane z edukacją dla uczniów i nauczycieli, nagrania z webinarów oraz podcasty.

Przejdź do platformy nowaakademia.org

Visit website

Nowaakademia.org

Program Nowa Akademia prowadzony jest przez Fundację Media 3.0 i jest kontynuacją wcześniejszego programu apki.org.

Jaki jest nasz cel? Cóż, przeanalizowaliśmy setki godzin szkoleń i kursów, które mieliśmy okazję prowadzić zwłaszcza dla ludzi młodych, rozmawialiśmy też z wieloma uznanymi nauczycielami i nauczycielkami. Wydaje się nam, że poznaliśmy jasne i ciemne strony edukacji szkolnej. Naszym głównym celem jest przez wszystkim wprowadzenie nauczania projektowego zamiast suchego wykładania wiedzy. Prowadząc w Gliwicach media lab, wiemy doskonale, że nauka podczas realizacji konkretnych angażujących projektów jest najbardziej efektywna.

W przygotowywanie kursów zaangażowani byli najlepsi nauczyciele, dlatego nasze narzędzie może stanowić doskonałą innowację edukacyjną w szkole.

Nowa Akademia skierowana jest do uczniów szkół średnich oraz nauczycieli. Nauczyciel na platformie znajdzie wszystkie potrzebne informacje i narzędzia do przeprowadzenia innowacyjnej lekcji opartej o nowe technologie. Kurs jednocześnie przejść może uczeń indywidualnie, bez pomocy nauczyciela.
Każdy kurs dotyczy konkretnego zagadnienia, choć często łączy w sobie zagadnienia z kilku przedmiotów, dlatego może być przeprowadzony przez nauczycieli z różnych przedmiotów. Po zakończeniu kursu uczeń otrzymuje certyfikat. Certyfikat podpisany przez Fundację Media 3.0 oraz firmę HP otrzymuje także nauczyciel i szkoła.

nowaakademia.org – do zobaczenia na lekcji !!!

Zielone Gliwice 3.0

Celem projektu Zielone Gliwice 3.0 jest stworzenie modelu monitorowania obszarów zielonych w Gliwicach, wypracowanie zasad współpracy lokalnych aktywistów i urzędników w zakresie kształtowania zieleni miejskiej oraz aktywizacja mieszkańców Gliwic w obszarze ekologii.

APLIKACJA

W ramach naszych działań stworzymy aplikację mobilną usprawniającą zarządzanie zasobami drzew oraz ich wizualizację. Aplikacja mobilna będzie umożliwiać inwentaryzację drzewostanu poprzez nanoszenie danych związanych z konkretnym drzewem m.in.: współrzędne geograficzne, gatunek, stan, wielkości. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji aplikacja na zdjęciu będzie automatycznie oznaczać gatunek drzewa oraz stan, pozycję (GPS). Zautomatyzowana analiza danych zapewni m.in. informacje o wartości pochłaniania CO2 czy wody deszczowej.

SPOŁECZNE ZBIERANIE DANYCH

Dane dotyczące drzew nanoszone będą przez aktywistów, uczniów oraz mieszkańców w ramach tzw. crowdsourcingu, czyli społecznego zbierania danych w terenie za pomocą stworzonej wcześniej aplikacji.

WSPÓŁPRACA URZĘDNIKÓW I AKTYWISTÓW

Trzonem projektu będzie powołana grupa robocza Zielone Gliwice, składająca się z przedstawicieli UM Gliwice, aktywistów, NGO, mieszkańców i ekspertów naukowych. Celem prac grupy będzie wypracowanie modelu współpracy zaangażowanych w „zieloną politykę” grup społecznych, zwłaszcza aktywistów i urzędników, których dotychczasowe kontakty nie miały żadnych ustalonych ram i standardów.

SPOŁECZNY OGRODNIK MIASTA

Aby usprawnić komunikację mieszkańców i aktywistów z władzami miasta powołamy Społecznego Ogrodnika Miasta Gliwice, który będzie odpowiedzialny za koordynowanie działań miejskich aktywistów, reprezentację interesów mieszkańców i organizacji pozarządowych przed Urzędem Miasta oraz prowadzenie stałego dialogu z urzędnikami.

ZIELONI LIDERZY

Aby wzmocnić kompetencje i oddziaływanie lokalnych aktywistów powołamy grupę 12 Zielonych Liderów, którzy będą aktywować lokalne społeczności i wspierać realizację projektu. W ramach rozwijania ich kompetencji i zwiększania motywacji będą mogli skorzystać z serii warsztatów z zakresu podstaw dendrologii, zrównoważonego rozwoju, projektowania terenów zielonych, ogrodnictwa, prawa w zakresie ochrony przyrody i zieleni miejskiej.

STANDARDY KSZTAŁTOWANIA ZIELENI MIEJSKIEJ

Dane zebrane za pomocą aplikacji będą stanowić założenia do opracowania „Standardów Kształtowania Zieleni Miejskiej”. Zebrane dane w oparciu o metody data science będą przede wszystkim opisywać rzeczywistość, na ich podstawie wyciągnięte zostaną logiczne wnioski. W ramach publikacji dot. Standardów kształtowania zieleni miejskiej przedstawimy rzetelny stan rzeczywisty i głosem ekspertów zaprezentujemy logiczne wnioski będące wynikiem analizy zastanych danych ilościowych.

 

Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny
Wysokość dofinansowania: 102 435,74 EUR
Termin realizacji projektu: 1.11.2021 – 30.09.2023

Centrum Cyfrowe Media 3.0 i rozwój kadry

W ramach projektu “Centrum Cyfrowe Media 3.0 i rozwój kadry” stworzyliśmy w samym centrum Gliwic Medialab Silesia, w którym prowadzimy eksperymentalne warsztaty i szkolenia oraz rozwijamy umiejętności mieszkańców Śląska z kreatywnego wykorzystania mediów i technologii.

Plany utworzenia Centrum Cyfrowego Media 3.0 jako otwartej medialabowej przestrzeni warsztatowej dla mieszkańców Śląska sięgają 2017 roku, kiedy siedziba Fundacji została przeniesiona do gliwickiego Technoparku. Nasze plany nabrały realnego kształtu w 2019 roku, kiedy otrzymaliśmy dofinansowanie na utworzenie centrum w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2020.

Medialab Silesia oddaliśmy w Wasze ręce z początkiem 2020 roku. Dzięki otrzymanej dotacji udało nam się zakupić ponad 100-metrowy lokal w ścisłym centrum Gliwic, przy zabytkowej ulicy o. Jana Siemińskiego. Końcówka 2019 roku upłynęła nam na remontowaniu i wyposażaniu lokalu, by w efekcie powstało nowoczesne centrum z dużą salą szkoleniową, salą warsztatową oraz biurem Fundacji.

W ramach projektu zakupiliśmy niezbędny sprzęt, umożliwiający prowadzenie ciekawych, interaktywnych zajęć dla mieszkańców Śląska w każdym wieku, takich jak Lego Mindstorms, Lego WeDo, Oculus Quest, roboty Photon i Ozobot, drukarka 3d, profesjonalny rzutnik, laptopy do prowadzenia zajęć.

Projekt zakłada również podniesienie kompetencji zespołu Fundacji poprzez udział pracowników Fundacji w szkoleniach branżowych oraz kursie języka angielskiego, aby skuteczniej rozwijać współpracę z zagranicznymi partnerami.

Projekt “Centrum Cyfrowe Media 3.0 i rozwój kadry”  został dofinansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.

Okres realizacji projektu: 1.07.2019 – 31.12.2021

Kwota dofinansowania: 550 000 zł

 

Hack Heroes

Ogólnopolski Konkurs Programistyczny Hack Heroes to jedyny tego typu konkurs w obszarze programowania skierowany do uczniów szkół średnich. W zmaganiach biorą udział młodzi programiści z całego kraju.

Hackathon zainaugurowany w 2016 roku na stałe już zagościł wśród inicjatyw, organizowanych w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania. Partnerem strategicznym wydarzenia jest firma SAP SE. Konkurs jest integralną częścią działań Fundacji w obszarze nauczania programowania osób młodych. Fundacja od 2015 roku prowadzi platformę do nauki programowania www.apki.org oraz kluby programistyczne w 50 szkołach ponadgimnazjalnych na terenie całej Polski (-> Sprawdź mapę lab-ów 3.0).

Więcej o inicjatywie można przeczytać na stronie konkursu: http://hackheroes.pl

Akademia Dobrej Komunikacji

Akademia Dobrej Komunikacji to ogólnopolski projekt Przestrzeń from Facebook i Fundacja TechSoup, który ma pomóc polskim organizacjom pozarządowym rozwijać się cyfrowo, realizowany na terenie całego kraju we współpracy z lokalnymi partnerami. Fundacja Media 3.0 jako organizacja partnerska  miała przyjemność odpowiadać za prowadzenie szkoleń na terenie województwa śląskiego.

Programowi przyświecał cel, by uczestnicy i uczestniczki naszych szkoleń nauczyli się, jak budować markę swoich organizacji, tworzyć treści cyfrowe oraz komunikację w mediach społecznościowych, by efektywniej docierać do swoich odbiorców, skuteczniej pozyskiwać fundusze oraz budować relacje z biznesem.

Prowadziliśmy szkolenia w ramach programu od września 2018 do marca 2019 w Katowicach, Gliwicach i Tychach.

 

 

 

Otwartepaństwo.pl

To projekt, który rozpoczęliśmy w 2018 roku. Stworzyliśmy serwis otwartepanstwo.pl, który agreguje wszystkie akty prawne z dzienników urzędowych. Dzienniki urzędowe do tej pory były porozrzucane na różnych stronach ministerstw i urzędów centralnych. Dokumenty znajdujące się na samych dziennikach urzędowych, były niejednokrotnie ukryte w podstronach stron urzędów, a żeby dotrzeć do pliku pdf, należało przejść wiele ścieżek. Również żeby zapoznać się z danym dokumentem, należało najpierw plik pdf pobrać. Postanowiliśmy poprawić ten stan rzeczy. Przy budowie serwisu nawiązaliśmy partnerstwo z Fundacją Court Watch i dodatkowo zwiększyliśmy dostępność informacji o działalności sądów w Polsce. Poprzez serwis będziemy się od teraz starali prowadzić monitoring prawa stanowionego, czyli publikować informacje i fakty, pojawiające się podczas procesu legislacji. Zajmując się dziennikarstwem danych dostrzegamy wielką potrzebę opierania tekstów na źródłowych dokumentach, dlatego wszelkie nasze materiały analizują informacje pojawiające się na wczesnym etapie procesu legislacyjnego jak np. założenia projektów ustaw, ale także akty publikowane przez ministerstwa czy urzędy centralne w formie np. zarządzeń, ogłoszeń czy rozporządzeń. Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

 

Partnerzy:

 

Dofinansowanie:

 

Łukasz Żyła

DYREKTOR DS. STRATEGICZNYCH, DZIENNIKARZ, PROGRAMISTA, SPECJALISTA DS. OTWARTYCH DANYCH

dziennikarz, specjalista od open data, programista, ukończył prawo na EWSPiA przy PAN z pracą dyplomową u prof. Romana Wieruszewskiego.. Członek grupy roboczej ds. otwierania danych w Ministerstwie Cyfryzacji oraz grupy roboczej ds. udostępniania informacji sektora publicznego w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Współpracował z Gazetą Wyborczą, jak redaktor naczelny prowadził media lokalne na Śląsku. Projektant pierwszej aplikacji przetwarzającej na żywo dane z Sejmu – Parlament oraz serwisu dziennikarstwa danych ktorzadzi.pl, który analizuje i wizualizuje powiązania świata polityki i biznesu. Za prototyp aplikacji jaturzadze.pl, przetwarzającej dane finansowe samorządów, nagrodzony III miejscem na pierwszym rządowym hackathonie danych publicznych. Posiada certyfikaty z metodyk zwinnego zarządzania z nauczania kompetencji cyfrowych. Prowadził szkolenia z otwierania danych publicznych dla urzędników z większości polskich ministerstw i urzędów centralnych oraz wielu samorządów. Prowadzi prelekcje i szkolenia z wykorzystywania nowych technologii w partycypacji obywatelskiej, otwierania danych publicznych, dziennikarstwa danych, a także ze zwinnego zarządzania w projektach realizowanych przez instytucje publiczne z wykorzystaniem takich metod jak design sprint, Agile PM, Scrum i Design Thinking. Prowadzi zajęcia na AGH z symulacji startupów społecznych. Autor pierwszego w Polsce kursu dziennikarstwa danych online “Szkoła danych”. Publikuje na datablog.pl, specjalizuje się w analizie danych publicznych i ich wizualizacji. Prezes Fundacji Media 3.0 odpowiedzialny za obszar otwierania danych publicznych i zarządzanie strategiczne działaniami fundacji. W 2012 roku przetłumaczył z języka hiszpańskiego “Psychomagię” Alejandra Jodorowsky’ego.

Szymon Kaliski

PROGRAMISTA, SPECJALISTA DS. WIZUALIZACJI DANYCH, CZŁONEK RADY PROGRAMOWEJ FUNDACJI

programista i artysta multimedialny. Specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i interfejsów do wizualizacji danych. Tworzył wizualizacje m.in. dla Google (I/O 2015 – wizualizacja telefonów z systemem Android), City of London (wizualizacja 50 lat rozwoju miasta – https://maps.london.gov.uk) czy Nesta. Jako programista specjalizuje się w językach Javascript, C++ i Clojure. Należy do zespołu badaczy centrum HAT (Humanities/Art/Technology). W 2018 roku stworzył serwis otwartepanstwo.pl (prowadzony przez Fundację Media 3.0) agregujący polskie akty prawne z dzienników urzędowych. Członek Rady Programowej Fundacji Media 3.0, odpowiedzialny za wytyczanie głównych technologicznych obszarów strategicznych związanych z przetwarzaniem danych publicznych. Prowadzi szkolenia z zakresu kreatywnego programowania i wizualizacji danych na całym świecie. Studiował informatykę na UAM oraz intermedia na ASP w Poznaniu.

Beata Matuszek

DYREKTORKA DS. OPERACYJNYCH, SPECJALISTKA DS. KOMUNIKACJI ZEWNĘTRZNEJ

Była dziennikarka (tradycyjnycyh i internetowych) mediów lokalnych oraz ogólnopolskich. Od wielu lat związana z trzecim sektorem m.in. jako specjalistka od budowania strategii komunikacji i promocji oraz fundraisingu. Wieloletnia koordynatorka projektów NGO (m.in. Działaj Lokalnie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności). Prowadzi szkolenia z wykorzystywania narzędzi ICT w organizacjach pozarządowych oraz w instytucjach publicznych. Ukończyła komparatystykę na UJ oraz komunikację społeczną na UŚ

Adrian Czarnota

DZIENNIKARZ, SZKOLENIOWIEC

dziennikarz, reporter, z wykształcenia socjolog. Były dziennikarz Dziennika Zachodniego i redaktor naczelny Nowin Raciborskich. Publikował między innymi w Gazecie Wyborczej, Dzienniku Gazecie Prawnej i innych ogólnopolskich tytułach. Fotoreporter z kilkunastoletnim stażem. Laureat ogólnopolskiego konkursu fotograficznego oraz ogólnopolskiej nagrody Local Press 2011. W swojej pracy wykorzystuje wizualizacje danych, nowe media, zdjęcia, dźwięk i wideo. Szkoleniowiec w programie „Rozwój kompetencji cyfrowych z Media 3.0”.

Wspieraja nas